Gå til indhold
TECH

FN får humanitær chatbot

FN’s Fødevareprogram (WFP) har igangsat et projekt, der skal undersøge mulighederne for at sende automatiserede beskeder ud til flygtninge via en humanitær chatbot.

Flygtninge vil i fremtiden kunne få svar på deres spørgsmål via en automatiseret chatbot-løsning. Foto: WFP. 

Projektet hedder ChitChat og skal i første omgang foregå i to flygtningelejre i det nordlige Kenya, som tilsammen er hjemsted for knap 200.000 mennesker på flugt.

Når WFP skal kommunikere med folk i lejren, sker det typisk i form af plakater, hotlines, højtalere på biler eller ved informationscentre, hvortil køen dog kan være lang, hvis man efterspørger viden om en given situation.

Med en chatbot-løsning kan al denne kommunikation samles og automatiseres ét sted – for eksempel i en besked-app, som de fleste flygtninge har adgang til i dag.

ChitChat-projektet skal nu finde ud af, hvilke kanaler der kan anvendes til den direkte kommunikation i flygtningelejrene, og hvilke typer information der vil egne sig bedst gennem en chatbot.

Af Lasse Skytt