Gå til indhold
PORTRÆT

"Hvis man ikke disrupter sig selv, så gør andre det for en"

Det gælder også ngo-branchen. CAREs nye direktør for partnerskaber og innovation, Jonas Engberg, vil bygge oven på CAREs traditioner ved at hjælpe virksomheder med at skabe bedre forretning samtidig med at løse verdens store problemer.


Af Marianne Kristensen Schacht. Foto: Jakob Dall

Jonas Engberg havde sine betænkeligheder, inden han sagde ja til jobbet som direktør for partnerskaber og innovation i CARE.

Med 12 år på CV’et som bæredygtighedsdirektør i IKEA er Jonas Engberg vant til at have massive muskler i ryggen. Han er også vant til, at ethvert nyt skridt på bæredygtighedsagendaen, som møbelgiganten har taget, har haft kæmpe impact. Hvordan ville det fremover blive? Ville alle de åbne døre, man møder som repræsentant for en global milliardkoncern, pludselig lukke sig? Ville erhvervslivet uden videre stå klar til at være med på ngo’ens nye visioner og agenda for at forene impact og bundlinje?

“Jeg var lidt nervøs for, om jeg ville savne de muskler, en virksomhed i IKEAs størrelse har. Men jeg har bestemt ikke savnet dem. For dels har CARE ved at være en del af en af verdens største humanitære organisationer, CARE International, også masser af muskler og meget lang erfaring med at skabe bæredygtige løsninger. Dels er der masser af muligheder for at skabe forandring og impact i partnerskaber med både offentlige og private partnere. Vi har fine eksempler på, at der er rigtig gode forretningsmuligheder i at samarbejde med CARE. Og så er jeg overbevist om, at resultaterne kommer til at tale endnu mere for sig selv,” siger Jonas Engberg, der lige inden årsskiftet rykkede sit arbejdsliv fra IKEA til CARE.

All in på klima

Jonas Engberg er trådt ind i CARE i forbindelse med et markant strategiskifte i ngo’en. Ligesom mange andre i ngo-verdenen oplever CARE, at der er behov for at nytænke den traditionelle tilgang til hjælpearbejde og for at fremtidssikre både medlemsopbakning og økonomi.

Derfor har ngo’en besluttet at gå all in på at hjælpe de mennesker, der er hårdest ramt af klimaforandringer. De penge, ngo’en rejser til arbejdet, skal sætte endnu større fodaftryk end hidtil. Det skal ske ved dels at fortsætte arbejdet med at skabe den slags løsninger og hjælp, som CARE er rigtig god til. Og dels skal det ske ved at skabe nye samarbejder med både store virksomheder og nye iværksættere, som sammen kan udvikle løsninger, der kan hjælpe verdens fattigste og mest klimaudsatte.

Allerhelst også helt nye løsninger, hvor CAREs erfaring og viden om behov og forhold i landene bidrager til at føde morgendagens udviklingstech, som efterfølgende kan blive hjulpet ud i verden både gennem CAREs netværk og viden og af de partnere, der inviteres med.

Jonas Engbergs nye chef, administrerende direktør og generalsekretær Rasmus Stuhr Jakobsen, udtrykker det således:

“Det er jo ikke alene vores 2,5 millioner kroner i Niger, der betyder, at lokalbefolkningen lever på en bedre måde med konsekvenserne af klimaforandringerne. Ligesom vores samlede 100 millioner om året ikke redder denne dagsorden. Men hvis vi kan anvende pengene mere innovativt og dermed skabe endnu større impact, så kan meget forandres,” siger generalsekretæren og uddyber udviklingen:

“CARE er en klassisk udviklingsorganisation. Vi klarer os godt, og vi står ikke stille. Men vi kan bruge vores ressourcer bedre ved at innovere. F.eks. er store virksomheder rykket ind på vores traditionelle områder. Derfor er vi nu i gang med at transformere os,” siger Rasmus Stuhr Jakobsen, der får hjælp til transformationen af stærke kræfter hentet ind udefra, som den tidligere brand- og involveringsdirektør hos Sustainia Henriette Weber og altså Jonas Engberg.

“Hvis man ikke disrupter sig selv, så gør andre det for en. Det gælder alle virksomheder, også ngo-branchen. Alle skal genopfinde sig selv, samtidig med at der er en kæmpe maskine, der skal vedligeholdes. Det minder om en turnaround i de store virksomheder,” siger Jonas Engberg.

quote ikon

Uden at det skal lyde som en kritik af ngo-branchen, så har jeg i min tid i IKEA indimellem savnet en type som mig på ngo'ernes side af bordet

Jonas Engberg, direktør for partnerskaber og innovation, CARE

Klimavenlig flygtningelejr

På det konkrete plan handler forandringerne om at bygge videre på CAREs erfaringer og at matche det bedste fra ngo-verdenen med nye partneres ideer; ifølge Jonas Engberg meget gerne i kombination med ny teknologi og iværksætteres gode ideer.

Som CAREs samarbejde med den finansielle platform hiveonline om at få især kvinder i Niger på blockchain. Eller CAREs projekt CAMP+, som er verdens første klimavenlige flygtningelejr. Bag CAMP+ står utraditionelle partnere som revisionsselskabet KPMG, Aarstiderne, landskabsarkitekterne SLA og mange andre, der er gået sammen om at begrænse de tunge fodspor, der sættes, når 1,4 millioner flygtninge pludselig rykker ind, som det er sket i bl.a. Uganda. Disse projekter er eksempler på samarbejder, der kan bygge bro mellem behov og løsninger, og som kan skaleres ved hjælp af teknologi. Til fordel for verdens fattigste og for de virksomheder, der er involverede.

Blå bog

  • Født: 1972
  • Uddannet Bach TechnSoc fra RUC
  • 2006-2018: bæredygtighedsdirektør i IKEA
  • Siden dec. 2018: chef for Partnerskaber og Engagement, CARE

Fra filantropi til forretning

“Hvad er det, du kan og skal bidrage med?”

“Vi skal ikke skylle noget, der virker, ud med badevandet. Men uden at det skal lyde som en kritik af ngo-branchen, så har jeg i min tid i IKEA indimellem savnet en type som mig på ngo’ernes side af bordet. En, der forstår det forretningsdrevne spor. At det ikke er en modsætning at lave tech-udvikling, der kommer en masse mennesker til gode, og samtidig er en god forretning for virksomhederne,” svarer Jonas Engberg.

Netop erfaringen med at integrere bæredygtighed med forretning er den kernekompetence, han glæder sig mest over at kunne bringe i spil i en ny form hos CARE.

“I erhvervslivet har bæredygtighed ændret sig fra at være filantropi til noget, man har KPI’er for, og som udgør en integreret del af forretningen. Vi kan hjælpe med at skærpe virksomhedernes forretning ved at invitere dem endnu længere indenfor og være med til at udvikle nye løsninger,” siger han.

Bag om artiklen

Loading...

    Andre artikler om #business

    Loading...