Nye kolonimagter
Fra Silicon Valley spreder en særlig kultur og nogle bestemte værdier sig til resten af verden. Deres apps og algoritmer lover at sprede frihed og demokrati, men risikerer at gøre det modsatte. Især udviklingslande bør være varsomme, skriver journalist og forfatter Markus Bernsen, der er aktuel med bogen Danmark Disruptet.
Af Markus Bernsen. Illustration: Marie Boye Thomsen
De fleste vil have en portal til Californien liggende i lommen, mens de læser disse linjer. Danskere mellem 15 og 19 år bruger efterhånden mere end to timer derovre dagligt. Ældre er der lidt mindre, men dog mere for hvert år, der går.
Og vil man have en fornemmelse af Silicon Valleys magt og indflydelse ude i verden, kan man passende begynde lige her, i Danmark. Vi danskere er vilde med teknologi fra Californien: Vi køber flere iPhones, opretter flere Facebook-profiler end vores europæiske naboer og bruger Googles søgemaskine mere end i de fleste andre lande.
Som det første land i verden fik Danmark også en tech-ambassadør med base i Silicon Valley og et disruption-råd, der skal tilpasse det danske velfærdssamfund til den disruption, eller de forstyrrelser, som de amerikanske tech-virksomheder bringer med sig ud i verden. I de seneste år er Danmark også blevet vært for hele seks såkaldte hyperscale-datacentre, der er blandt verdens største og bliver bygget af Google, Facebook og Apple. Danske borgmestre er vilde efter at få datacentre og digital disruption til netop deres kommune, og det forstår man godt, for de amerikanske tech-giganter er med til at drive en økonomisk udvikling, som man ikke har set mage til i verdenshistorien. Google blev først oprettet i 1998, men er i dag en af klodens mest værdifulde virksomheder. Facebook har ikke engang 15 år på bagen, men har allerede fuldstændig ændret klodens medielandskab og lader til at kunne blive ved med at skabe penge af det rene ingenting.
Hvordan er det gået til? Blandt andet ved at Silicon Valley ikke kun har udbredt sine penge og sin teknologi, men også en særlig kultur og nogle bestemte værdier. Det er en kultur, som det er svært ikke at holde af, fordi den dyrker de frie, demokratiske tanker fra dengang, internettet blev bredt ud over verden. De uendelige muligheder, der åbnede sig, når alle verdens borgere pludselig kunne dele viden, samarbejde og kommunikere med hinanden.
Virksomheder som Google, Apple, Facebook, Microsoft og Amazon tilbyder da også fantastiske værktøjer, som hjælper milliarder af mennesker i hverdagen: Jeg brugte timevis på at lede efter adresser og fare vild i fremmede byer, før jeg downloadede Google Maps til min telefon. I dag køber jeg bøger, grøntsager og legetøj over internettet, og som alle andre danskere kan jeg læse en milliard gratis artikler på nettet og sende venneanmodninger til to milliarder Facebook-brugere. Det er nemt. Det er lige ved hånden. Det er svært at sige nej til. Den digitale teknologi giver os en fornemmelse af at kunne kontrollere vores omgivelser og være forbundet til hele menneskeheden. Det er en magtfuld følelse, som vi ikke har set før i verdenshistorien.
Især i udviklingslande har smartphones, apps og forskellige datadrevne tjenester været fuldstændig revolutionerende. Har man ikke en stærk stat eller moderne infrastruktur at læne sig op ad, kan teknologien i en iPhone åbne en helt ny verden af muligheder. Man kan tage en uddannelse gennem online-kurser, starte en virksomhed med PayPal og få kontakt til kunder eller forretningspartnere på Facebook, LinkedIn og Instagram.
Nogle har ligefrem talt om, at man slet ikke behøver de gammeldags samfundsinstitutioner, når man har mobiltelefoner og wi-fi. Det er det vigtigste budskab, som Silicon Valley har forsøgt at udbrede til verden: At deres opfindelser gav enkelte person så meget magt, at de ikke længere behøvede stater eller myndigheder. Alt, hvad de behøvede, var lige der, på deres smartphone.
I Afrika har Silicon Valleys virksomheder været ivrige efter at skubbe på udviklingen og arbejder blandt andet på at sende droner og luftballoner med trådløst internet ind over fjerntliggende egne, så alle kan koble sig på fremskridtet.
Men nogle gange er Silicon Valleys løfter virkelig for gode til at være sande. Sagen er jo, at der følger noget med, når vi køber deres dimser. De mange gratis tjenester har en pris, som vi først nu er ved at gøre op. Vi betaler med vores data og opmærksomhed, men også med noget mere langsigtet og forpligtende. Ved at koble sig på deres tjenester risikerer ikke bare enkeltpersoner, men også myndigheder og hele lande at gøre sig afhængige af dem.
I den forstand er Google, Facebook, Amazon og Uber ikke nye og revolutionerende, men meget gammeldags virksomheder. Som udnytter deres monopoler på internettet, på samme måde som kolonimagter udnyttede deres monopol på sejlruterne til den nye verden.
Danmark skal nok klare sig. Vi har stærke institutioner, som forhåbentlig vil stritte imod, før vi sidder i saksen. Udviklingslande skal passe godt på.