Gå til indhold
ANMELDELSE

Når Guds hær slagter Guds gæster

Instruktør Anthony Maras’ spillefilm om pakistanske islamisters angreb på luksushotellet The Taj i Mumbai er realistisk og hårrejsende.
 


Af Iben Albinus Sabroe

I Vesten har vi 9/11. I Indien har de 26/11. Efter mere end 50 film om angrebene i New York er tiden inde til en filmatisering af de tre dage i 2008, da islamistiske terrorister fra Lashkar-E-Taiba, Guds hær – med hjælp fra pakistansk-amerikaneren David Headley, der også havde terrormål i København – gjorde Mumbai til en slagmark.

Det mener i hvert fald filminstruktør Anthony Maras. Sammen med manuskriptforfatter John Collee har han interviewet en lang række overlevende og nænsomt sammenvævet en fortælling, der er lettere fiktionaliseret, men så realistisk, at den er svær at se.

I Hotel Mumbai går en håndfuld pakistanske jihadister i land fra en motoriseret gummibåd.

På togstationens toilet samler de automatvåben fra rygsække pakket med ammunition. Og så går de til angreb. Først på de rejsende i ventesalen, derefter på folk i gadelivet, fodgængere, sælgere, restaurantgæster. Med terroristens tilsyneladende hjernevaskede koldblodighed mejer de alle ned på deres vej.

Rædselsslagne søger flere lokale og turister imod det femstjernede The Taj Mahal Palace Hotel for at finde sikkerhed bag den berømte indosaraceniske facade.

Overalt er politiet presset. Så hotellet åbner sine døre og tilbyder ly for kugleregnen. Men byens majestætiske luksushotel er terroristernes virkelige mål, den symbolske kronjuvel i deres plan om at ”tage tilbage, hvad de rige har stjålet fra os”, som deres leder, uden at vi ser ham, siger i gruppens øresnegle.

Fem terrorister sniger sig med ind. I lobbyen taber de et øjeblik vejret. De har aldrig set lignende luksus. Men kun et øjeblik. 

quote ikon

Maras' film er en hyldest til de mennesker, der var Hotel Tajs helte

Tre dages rædsler følger, mens de bevæbnede mænd skyder gæster og personale. Jagter dem i gangene. Leder efter dem på værelserne.

Vi møder tre VIP-gæster i restauranten, den iransk-britiske arving Zahra (Nazanin Boniadi fra Homeland) og hendes amerikanske mand, David (Armie Hammer fra Call me by your name), der har efterladt deres nyfødte på værelset på 4. etage med barnepigen, og russeren Vasili (Jason Isaacs), forretningsmand og tidlige efterretningsmand, som er ved at bestille escortpiger, da terroristerne angriber.

I centrum for fortællingen er imidlertid tjeneren Arjun (Dev Patel fra Lion), hvis chef, Oberoi (Anupam Kher), i skæbnestunden minder om hotellets mantra ”Gæsten er Gud”. De er alle inspireret af virkelige personer. Gæsterne og tjeneren Arjun er et miks af forskellige personer, imens hotellets virkelige chefkok, Oberoi, og hans rolle er næsten præcist portrætteret.

Da The Taj kom under angreb den 26. november, valgte de fleste af hotellets ansatte at blive og hjælpe gæsterne. Selvom de kunne være undsluppet ad en bagdør i underetagen. I alt omkom 174 mennesker, og mere end 300 blev såret i de dage i Mumbai i et angreb, hvis efterspil stadig i dag nærer splittelsen mellem Indien og Pakistan.

På The Taj boede over 400 gæster. 32 mennesker blev dræbt. Af dem var 16 personale.

Maras’ thriller er en rørende hyldest til de mennesker, der var Hotel Tajs helte. Men Hotel Mumbai er også en sorgfuld, måske ironisk, betragtning på fattige jihadisters blodige angreb på et luksushotels rige elite, og dets udfald.

Filmen Hotel Mumbai er instrueret af Anthony Maras og har premiere den 6. juni 2019 i danske biografer. 

Bag om artiklen

Loading...

    Andre artikler om #kunst&kultur

    Loading...