Et andet af Kristoffers yndlingsprojekter er et produkt, der kan hjælpe sundhedsmedarbejdere verden over til at diagnosticere lungebetændelse.
”Lungebetændelse er den største enkelte sygdomsdræber af børn. Hvert år dør over 800.000 børn under fem år, blandt andet som følge af en dårlig diagnosticering,” fortæller han. I dag måler man vejrtrækningshastigheden manuelt med et stopur.
”Det er ekstremt svært. Vores mål er at få en automatisk, digital tæller, der kan sættes på kroppen og registrerer vejrtrækningen helt præcist. Den skal også kunne bruges af folk, der ikke kan læse og skrive,” siger han.
UNICEF har nu testet to produkter, udviklet af virksomhederne Philips og Masimo, som de skal beslutte, hvordan de skal indkøbe og skalere.
”Det er jo ekstremt fedt at opleve værdien af den strategi, vi har opbygget. Og det understreger, at man kan gøre en helt ekstrem forskel som stor indkøber – men ikke hvis man tror, man kan være en lille startup,” siger han og tilføjer: ”Vi er til stede i 191 lande og samarbejder med regeringerne om at hjælpe børn. Folk svarer telefonen, når vi ringer.”
Han understreger, at produkterne er mange år undervejs.
”Der er altid 10.000 beslutninger, der skal træffes, så det kan tage mange år at finde ud af, hvad der virker.” Også når processen ikke går efter planen ”– og det gør det aldrig, når man arbejder med innovation,” siger han med et skævt smil i det røde skæg. Men som Kristoffer pointerer, handler innovation ikke om at undgå risiko, men at vælge de risici, man kan acceptere, og styre dem.
”Når jeg lukker øjnene og skal sove, er der masser af tanker om, hvordan vi kan blive endnu bedre til at drive innovation, der fylder mit hoved,” medgiver den 41-årige innovationschef.
Men så er det, at Celine Dion kommer på banen.