Gå til indhold
YTRINGSFRIHED

Arabiske unge elsker friheden og det vilde vesten på Youtube

Arabere bruger dobbelt så meget tid på sociale medier som danskere og især mere tid på at se videoer på YouTube. Unge arabere søger friheden og den ucensurerede virkelighed i videoer om alt fra politisk satire og seksualundervisning til modeller, flygtninge, ateister og et utal af religiøse retninger.

Noor star med emojis

Af Rasmus Bøgeskov Larsen. Foto: Screenshots fra Youtube

Play video

I Danmark bliver YouTube beskrevet som en virtuel skolegård. Platformen skaber et rum fri for voksne, hvor teenagere interagerer med hinanden og med de mest populære youtubere, der for nogle bliver som en storebror eller en storesøster. Imens ser de voksne på med rynkende øjenbryn og har svært ved at begribe, hvad der er så dragende ved videoer med pranks, test af skønhedsprodukter og timevis af gaming.

I den arabiske verden er det anderledes. Her er der ganske vist også teenagere, som på YouTube udfordrer hinanden i at spise blæksprutteshawarma, fortæller alle detaljer om en ny kjole og nørder de nyeste videospil i timevis. Men hvis YouTube i Danmark er en skolegård, er det i de arabiske lande mere som en virtuel hovedbanegård. Her kommer alle forbi.

YouTube giver en åben platform til politiske satirikere, professorer, sexologer, minoriteter, feminister og uendeligt mange amatører med et talent for audiovisuelt indhold.

Nogle af de mest populære youtubere er en irakisk flygtning i USA, en saudisk familiefar med tre børn, en kvindelig komiker, en humanistisk idealist fra Bahrain og en eksileret egyptisk satiriker.

Alene disse fem youtuberes videoer er sammenlagt set mere end ni milliarder gange.

Araberne tilbringer i snit mere end dobbelt så meget tid på de sociale medier, som danskere gør. Når det gælder YouTube, er forskellen endnu større. Tre gange så mange arabere er på YouTube hver eneste dag, og aldersgruppen 15-24 år spenderer hele 72 minutter om dagen på videotjenesten. Den gennemsnitlige dansker spenderer 23 minutter.

Mens den mest populære danske youtuber har 375.000 følgere, er der i den arabiske verden 200 kanaler med over en million følgere, og 30.000 med over 10.000 følgere.

”Der er en utrolig rigdom af arabisksproget indhold på YouTube i dag. YouTube giver især unge, som har et stærkt budskab, en måde, hvorpå de kan nå ud til den bredere befolkning, og der er mange succeshistorier, de kan lade sig inspirere af,” siger Abeer al-Najjar, lektor i journalistik ved det amerikanske universitet i Sharjah i De Forenede Arabiske Emirater.

363.000 abonnenter - 52,7 millioner visninger El Hubb Taqafa

El Hubb Thaqafa
Kanalens navn betyder "kærlighed er kultur", og den er en del af et globalt netværk af kanaler under navnet Love Matters med base i Holland. Den arabiske kanal har især fokus på seksualundervisning gennem videoer på YouTube og Facebook. I de meget populære videoer forklarer kvindelige sexologer fra Egypten og Libanon nøgternt og detaljeret om seksualitet fra prævention og klitorisstimulering til BDSM. Den mest sete video handler om at have sex for første gang. 

2,7 millioner abonnenter - 237 millioner visninger Omar Farooq

Omar Farooq racer i en kørerstol
Omar Farooq er en filmmager fra Bahrain, som lever af at producere sit eget program på YouTube, som han kalder Omar prøver. I hvert afsnit tilbringer Omar en dag i andres sko. Det kan være jobs som ambulancefører og rengøringshjælp, at være indsat i et fængsel eller at være en mor med en lille baby – hans mest sete afsnit. Omar prøver også at leve en dag som fysisk handikappet, hvor han skal komme rundt i sin by i en kørestol og rejser til Bangladesh for at bo i en flygtningelejr for rohingyaer. Omar prøver er ifølge ham selv et humanistisk projekt, der skal skabe sameksistens og forståelse for andre menneskers leveforhold.
Play video

Modsvar til propaganda

Men hvordan er det gået til, at YouTube er blevet samlingspunktet i den arabiske verden? Det spørgsmål kan angribes fra tre forskellige vinkler.

Først skal der tages det forbehold, at det statistiske selvsagt betyder en del, og at de arabiske ungdomsgenerationer er meget store. I andre dele af verden med en overvægt af unge er forbruget af sociale medier også højt, mens samtlige lande i Europa med dets små ungdomsgenerationer ligger under det globale gennemsnit.

Filippinere, brasilianere og indere tilbringer også langt mere tid på sociale medier, end danskere gør i gennemsnit.

Omvendt kan der i mange af disse lande være betydelige dele af befolkningen, som er fattige og ikke har råd til at være meget på nettet og derfor trækker gennemsnittet ned. Så det kan ikke være hele forklaringen.

Skal vi nærmere et svar, må vi tænde for tv’et. Med en satellit på taget kan de fleste arabere se hundredvis af kanaler, men indholdet er til trods for dette ikke særligt varieret. I stedet er der masser af propaganda og formater, der ikke har ændret sig i årtier, eller også består hele sendefladen af vestlige underholdningsprogrammer, serier og film.

”Der er ikke mange unge arabere på arabisk tv, og der bliver ikke talt om det, som interesserer dem, eller brugt det samme sprog og den samme humor, som de unge har. Vi kan se indholdet på YouTube som et modsvar til det. Der er en helt anden frihed. Det er lidt som det vilde Vesten, fordi det er blevet så nemt at producere video, at næsten alle kan være med,” siger Damian Radcliffe, professor i journalistik ved universitetet i Oregon, USA.

1,7 millioner abonnenter - 123 milloner visninger Joe show

Joe Show
I 2011 begyndte den egyptiske kirurg Bassem Youssef at optage sin egen version af Jon Stewarts satiriske nyhedsprogram The Daily Show i sit vaskerum. Han gik fra kultstatus på YouTube til at få sit eget tv-show, men blev snart tvunget til at forlade landet. En anden egypter, handelsmanden Youssef Hussein, har dog overtaget den satiriske fane med sit Joe Show. Selvom han også måtte flygte fra Egypten, er han fortsat med til at producere sit show på YouTube og har i dag en stor tv-kanal i ryggen. 32-årige Youssef Hussein og hans hold af researchere udstiller ugentligt propaganda, korruption og inkompetence i hele regionen. Det kan være, når egyptiske medier i stedet for at sætte kritisk fokus på prisstigninger råder folk til at spare på benzinen ved at lette foden fra speederen, når de kører ned ad bakke.
Play video

Oral kultur

Det er dog ikke kun YouTube, som er sådan et frirum. Det samme kan siges om andre sociale medier, der også bryder de etablerede mediers monopol på at beskrive virkeligheden og sørge for aftenunderholdningen. Når YouTube alligevel kan noget særligt, er det på grund af nogle dybt forankrede traditioner.

Historisk har den arabiske verden fortrinsvis været en oral kultur, der byggede på poesi og historiefortælling. Det har i moderne tid betydet, at flertallet har foretrukket tv’et som medie frem for det skrevne ord, og det gør i dag, at videoer kan nå endnu længere ud end indlæg på Facebook og Twitter.

”I takt med at internetforbindelserne er blevet stærkere, og flertallet kan streame video i timevis, er videoer blevet klart det mest populære format. Det gælder også på Facebook, hvor der bliver set dobbelt så meget video i Mellemøsten som i resten af verden i gennemsnit,” siger Damian Radcliffe, som har nærstuderet forbruget af sociale medier i Mellemøsten.

Tilsammen forklarer alt dette, hvorfor Saudi-Arabien har det højeste forbrug af YouTube i hele verden. Landet har en stor og velhavende ungdomsgeneration, der foretrækker audiovisuelt indhold, men som hverken føler sig oplyst eller underholdt af regionens tv-stationer.

Der er meget mere globalt udsyn på YouTube. De unge indtager en position, hvor de er åbne over for andre kulturer og værdsætter dem, uden at de fornægter deres egne rødder eller ser ned på dem.

Abeer al-Najjar, lektor i journalistik, det amerikanske universitet i Sharjah, De Forende Arabiske Emirater

Menstruation og faderroller

En del YouTube-indhold på arabisk kan minde om det danske og bygger på formater, der bliver anvendt kloden rundt.

I eksempelvis Golf-landene får det blot et særpræg, fordi rigdommen er så stor, at når unge skal lave ”pranks”, sker det ved at pakke søsterens Lamborghini ind i sølvpapir eller ved at købe en Rolls Royce udelukkende med 1-dollarsedler, som fylder en trillebør helt op til kanten.

Men alvoren er aldrig langt væk, selv når der er tale om let underholdning. Især spørgsmålet om kønsroller og normer dukker konstant op.

Det kan være, når den irakiske skuespiller med Hollywood-drømme, Noor Stars, taler åbent om menstruation, når saudiske Mohamed Moshaya lader seerne komme helt tæt på sin faderrolle, eller når den algeriske model og modeblogger Amira Riaa opfordrer enhver kvinde til at kæmpe for at udleve sine drømme og være en pioner.

For mange arabiske kvinder rykker det grænser at være personlig for åben skærm. I begyndelsen var det primært mænd, som tog YouTube til sig, men det er under stærk forandring.

I Saudi-Arabien steg antallet af kvindelige vloggere – bloggere, som laver video – med 75 procent i 2018, og over hele regionen er det nu en fjerdedel af de mest populære kanaler, som tilhører kvinder.

”Det kræver mere mod for en kvinde at sætte sig selv og sin krop på spil. De bliver mere udsat for objektivisering, aggression og hadefulde kommentarer. Men netop derfor kan det også være et vigtigt vendepunkt, at så mange ikke lader sig stoppe, men insisterer på at blive både hørt og set. De kan blive en stor inspirationskilde for andre kvinder, som måske tøver, fordi de ikke helt ved, hvordan de skal tackle modreaktionerne,” siger Abeer al-Najjar.

12,7 abonnenter - 1,5 milliarder visninger Noor stars

Noor Stars
Den mest populære arabiske youtuber er irakiske Noor Naim, med kunstnernavnet Noor Stars. Hun voksede op som flygtning i Syrien, men måtte flygte fra krigen med sin familie og endte i USA. For at lære engelsk hurtigst muligt begyndte hun at se YouTube og fandt ud af, at der kom mere og mere arabisk indhold. Snart begyndte hun at optage sig selv, og i dag har hun som 22-årig flere følgere end nogen anden arabisk youtuber. Noors kanal er lige dele dagbog, sketcher og mode. Hun er blevet optaget på New York Film Academy og spiller forskellige roller i sine humoristiske sketcher. En af hendes mest sete videoer handler om forskellen mellem at være en nygift kvinde og mor.
Play video

Opgør med polarisering 

Hvad der virkelig udmærker arabisksproget YouTube, er mængden af indhold, som beskæftiger sig med alvorlige emner og ikke har teenagere som den primære målgruppe.

Millioner ser med på videoer, der beskæftiger sig med handikappedes forhold, fascistiske ledere gennem historien, astrofysik og korruption.

Indholdet på disse kanaler er ikke bare kontroversielt eller usædvanligt, men ofte også meget originalt, kreativt og velproduceret.

”Fordi der er så meget nepotisme i de arabiske lande, kan det være svært at få en chance som ung. Hvis du ikke har de rette forbindelser, kan det være næsten umuligt at få succes, uanset hvor dygtig du er. YouTube derimod giver dig en scene, hvor du kan vise, hvad du kan. Har du talentet, kan du nå ud til et meget bredt publikum og skabe din egen succes,” forklarer Abeer al-Najjar, som har foretaget et studie af arabiske ”influencere”.

243.000 abonnenter - 19,4 millioner visninger sherif gaber

Sherif Gaber
26-årige Sherif Gaber er en egyptisk aktivist og blogger, som taler åbent om sin ateisme. Han begyndte som universitetsstuderende at skrive på Facebook om sin fornægtelse af religioner, hvilket fik ham arresteret og anklaget for at ”sprede amoralske værdier og perverse tanker”. Han fortsatte imidlertid ufortrødent med at forsvare ateismen og etablerede en YouTube-kanal, der både tiltrak millioner af seere og hundredvis af vrede kommentarer. Han er i dag eftersøgt af politiet og lever under jorden.
Play video

Envejsbillet til fængslet

Der kan dog være store risici forbundet med at gribe denne chance. Den egyptiske ateist Sherif Gaber lever under jorden på grund af sine videoer, og sidste år blev den irakiske youtuber og tidligere skønhedsdronning Tara Fares snigmyrdet.

Politisk satire vil i mange lande svare til at booke en envejsbillet til fængslet, og den bliver primært lavet af arabere, som lever i eksil i regionen eller i Europa.

Meget af indholdet er derfor karakteriseret af en social kritik, snarere end en politisk. Youtuberne kaster sig direkte eller indirekte ind i regionens kulturkamp, som længe har været præget af en hård polarisering.

Den ene pol består af religiøse og nationalkonservative kræfter, der forsøger at holde fast i en idé om en særskilt arabisk eller islamisk kultur, der står i kontrast til Vesten. De har et fast greb om mange religiøse og statslige tv-kanaler.

På den anden pol findes der en kommerciel elite, som har importeret eller kopieret vestlig populærkultur og været ganske uinteresseret i regionens kulturelle rødder. Denne elite ejer mange private tv-kanaler.

”Der er et meget mere globalt udsyn på YouTube. De unge indtager en position, hvor de er åbne over for andre kulturer og værdsætter dem, uden at de fornægter deres egne rødder eller ser ned på dem. Mange arabiske unge søger efter deres identitet, og her vises der er en tredje vej, hvor man ikke behøver at blive splittet af den her polarisering, som medierne altid forsøger at skabe. Det er ikke, fordi det nødvendigvis bliver italesat direkte i deres videoer, men det ligger implicit i den måde, de taler om verden på,” siger Abeer al-Najjar.

Der er ikke mange unge arabere på arabisk tv, og der bliver ikke talt om det, som interesserer dem, eller brugt det samme sprog og den samme humor, som de unge har. Vi kan se indholdet på YouTube som et modsvar til det. Der er en helt anden frihed

Damian Radcliffe, professor i journalistik, University of Oregon, USA

352.000 abonnenter - 33,4 millioner visninger Noon al-niswa

Noon Al-Niswa
Den saudiske komiker og universitetslektor Hatoon Kadi er en del af en gruppe saudiske YouTube-pionerer, som var med til at gøre platformen populær i Golfen. De etablerede i fællesskab produktionsselskabet Uturn Entertainment, som har stået bag mange af de mest populære kanaler, særligt inden for comedygenren. Hatoon Kadi laver satire om det saudiske samfund set fra en kvindes perspektiv. En af hendes mest sete videoer hedder Min kære racist. I videoen taler hun med tyk ironi om, hvor synd det er for de stakkels racister, som gerne vil have en filippiner eller en afrikaner som hushjælp, men ikke vil omgås dem ude i samfundet.

Diversitet træder frem

Det betyder selvsagt ikke, at de to poler ikke også eksisterer på YouTube. Men regionens diversitet får mulighed for at træde tydeligt frem.

Det gælder også det religiøse indhold. Ekstremistiske grupper var hurtige til at opdage, at internettet gav dem mulighed for at sprede deres budskab og opbygge relationer på tværs af grænser. Men andre grupper fulgte snart efter.

”Jihadier var måske nok ‘first movers’, men i dag er internettet et sted, hvor selv minoriteter inden for minoriteter kan dele deres fortolkninger med hele verden. Muslimer kan i dag shoppe rundt fra den ene gruppe til den næste og finde ind i forskellige fællesskaber online,” siger Gary R. Bunt, professor i islamiske studier ved Wales University. Bunt forsker i islam i cyberspace og er forfatter til bøgerne iMuslims og Hashtag Islam.

Ligesom de etablerede medier har mistet monopolet på information, har de velfinansierede eller statsstøttede religiøse institutioner og tv-kanaler ikke længere eneretten til at fortolke religionen.

”Førhen havde du de her talende hoveder, som sad på tv og talte i timevis. Nu er konkurrencen helt anderledes, og det er blevet afgørende at være en dygtig kommunikator,” siger Gary R. Bunt og fortsætter: ”Indholdet på internettet er meget mere skarpt, har meget mere kant og er engagerende. Det udfordrer i høj grad de traditionelle retslærdes autoritet. De ser, at folk begynder at henvende sig til Sheikh Google frem for til dem, og det tvinger dem til også at gå på eksempelvis YouTube”. 

Bag om artiklen

Loading...

    Andre artikler om #rettigheder

    Loading...