De flygtendes fortællinger – et vigtigt møde med mennesker og ikke med fremmede
Af Ditte Nesdam-Madsen, litterat og skribent med fokus på politisk og feministisk litteratur fra Levanten.
Boganmeldelse
Eksil – Nye arabiske stemmer er en ny antologi fra forlaget Screaming Books med bidrag fra 20 forskellige arabiske forfattere, størstedelen fra Syrien. Bogen tematiserer afgørende erfaringer i mange menneskers liv i vores samtid om at være på flugt og at leve i eksil.
Bidragene er kyndigt udvalgt af forlaget og den syriske forfatter Khaled Khalifa, og de fleste forfattere i antologien er bosat her i Danmark – altså i det eksil, de skriver om – hvilket giver teksternes indhold og budskab en særlig vægt og politisk pondus.
Det overordnede eksil-tema samt følelser af desperationen, angsten og smerten binder antologiens ellers stil- og formmæssigt ret forskellige tekster sammen.
I en af antologiens bedste tekster, ‘Eksil’ af Mustafa Haid, ringer jeg-et hver uge fra en ny by i Europa til sin mor i Syrien.
‘‘Jeg vil have, at der skal blive til her, det mulige og det trygge. Eksil er alt andet", skriver Haid. I teksten er jeg-et spændt ud mellem et her og et der i eksilets ensomhed, langt fra hjemmet, og teksten lægger den tematiske bund for hele antologien, hvor alle de andre bidrag også forholder sig til denne splittelse.
I Naguib Mazloums hårrejsende og medrivende ‘Rejsen over havet, der krydser døden’, tematiseres flugten, hvor man følger hovedpersonens tur over Middelhavet – en rejse, der beskrives i gribende detaljer af fortælleren i et indlevende sprog, der giver os et sjældent indblik i en sådan rejses omfattende menneskelige og psykologiske omkostninger.
Andre bidrag beskriver ankomsten til asylcentret, mødet med det europæiske bureaukrati og følelsen af at være fremmed.
Rahim Hesawi giver en litterær overlevelsesguide til asylcentret i sin ‘Kafka i asylcentrene’, hvor novellens hovedperson forholder sig til sin situation gennem litteraturhistoriske kæmper som Sartre, Beckett og Kafka. Her får Sartres ord om, at eksistensen må gå forud for essensen, en særlig plads og bidrager til et gennemgående politisk budskab i antologien om at se mennesket i flygtningen.
Det er også noget, Rima Bali tematiserer i sin virkelig interessante novelle 'En flygtning'.
Her beskriver hovedpersonen en hændelse, som hun som eksilsyrer og flygtning finder særligt skamfuld og forkastelig:
i 2014 på en tysk togstation blev en gruppe flygtninge modtaget med jubelråb, klapsalver og gaver, som var de "sjældne dyr i et stort cirkus" eller "rumvæsner, hvis rumskib havde fået maskinstop og var tvunget til at nødlande" (s. 115). Vi, de flygtende, vil behandles som mennesker og ikke som fremmede, uforståelige eller eksotiske væsner, lyder det vigtige budskab fra Bali.
Bogen dokumenterer smerte og desperation og giver med sin brede repræsentation af eksil-erfaringens mange facetter de eksilerede og flygtende en stemme i vor tids politiske debat, hvilket gør den til et vigtigt og anbefalelsesværdigt værk
Bogen er delt i to: én del med teksterne på originalsproget og en oversat del på dansk.
Det får mig til at tænke, at bogen både er henvendt til ‘os’, europæerne, der kun støder på krig og desperation gennem de mennesker, der er flygtet hertil – og bogen skal i den forbindelse minde os om at se mennesket i flygtningen. Men bogen er også henvendt til de tilkomne, de eksilerede, de flygtende og de ensomme, der kan spejle sig i andres oplevelser og erfaringer.
Eksil – Nye arabiske stemmer er derfor en meget vigtig bog, der gør, hvad litteratur kan bedst:
Den introducerer sin læser til andre menneskers indre liv, livsforhold og bevæggrunde for de valg og handlinger i livet, vi ikke normalt ser udefra, og giver os en bedre forståelse i mødet med den anden.
Bogen dokumenterer smerte og desperation og giver med sin brede repræsentation af eksil-erfaringens mange facetter de eksilerede og flygtende en stemme i vor tids politiske debat, hvilket gør den til et vigtigt og anbefalelsesværdigt værk.
Eksil – Nye arabiske stemmer er en antologi, som udkom ved Screaming Books den 23. september 2019.