Gå til indhold
BÆREDYGTIGHED BREDER SIG

Når verdensmål bliver til virkelighed

Flere initiativer forsøger at hjælpe virksomheder ind på en bæredygtig, indbringende kurs. Inspiration til, hvor der er udækkede behov i verden, innovative værktøjer og ikke mindst et fælles sprog er vejen frem.
De 17 verdensmål

 

Af Lasse Skytt. Foto: UN.

En dansk virksomhed tager rundt og indsamler blod fra slagterier i Sydamerika.

Det kan lyde en smule makabert, men projektet har stort potentiale: Dyreblod kan blive til pulver, der bekæmper blodmangel.

Det er erfaringen hos den nordsjællandske biotech-virksomhed Sera Scandia, som har specialiseret sig i at omdanne dyreblod til fødevarer.

I den innovative proces udskilles og tørres blodets jernholdige protein, hæmoglobin, så det bliver til et rødt pulver, der kan bruges i madvarer.

På den måde kan man bekæmpe anæmi – et alvorligt problem i mange udviklingslande, særligt blandt børn.

I Peru lider fire ud af ti børn af blodmangel, men de senere år har landet taget vigtige skridt for at tackle udfordringen. Den peruvianske regerings mål er at nedbringe anæmi hos børn fra 44 procent til 19 procent i 2021 i tråd med verdensmål nummer 2.

Landets løsningsorienterede tilgang inspirerede Sera Scandia til at tage rejsen fra hovedkontoret i Hellebæk til Lima, hvor man efter grundig research allierede sig med den lokale virksomhed Fouscas Trading, som længe har brugt hæmoglobinpulver i madvarer som pølser, kiks, brød og dåsebønner. Og nu fremstiller de to virksomheder i fællesskab et produkt, der kan blive et kosttilskud for nogle af de 1,6 milliarder mennesker i verden, som lider af jernmangel.

”Vi står med fødderne plantet nede i nogle helt konkrete sammenhænge ude i verden, hvor det kan have en virkelig impact og skabe en ægte forbedring, hvis vi bidrager til FN’s verdensmål,” forklarer salgsdirektør Karsten Hoydal.

To børn med mundbind står ved vasketøjsnor i Nepal
I Peru lider fire ud af ti børn af blodmangel. Sera Scandia allierede sig med den lokale virksomhed Fouscas Trading, som bruger hæmoglobinpulver i madvarer som pølser og kiks. Nu fremstiller de i fællesskab et produkt, der kan blive et kosttilskud for nogle af de 1,6 mia. mennesker i verden, som lider af jernmangel. Foto fra Lima, Peru: Juan Ponce Valenzuela/EPA/Ritzau Scanpix.

Fra filantropi til forretning

For at skalere konceptet og få input til nye samarbejdspartnere valgte Sera Scandia at deltage i SDG Accelerator – et program for små og mellemstore virksomheder under FN’s Udviklingsprogram (UNDP) og Industriens Fond.

"Den største gevinst ved at være med i innovationsprogrammet var at få sat ord på verdensmålenes betydning", siger Karsten Hoydal.

”Når man italesætter verdensmålene, begynder de også at forme sig i virkeligheden. Bare det at vi har siddet til møder og diskuteret verdensmålene i dybden, dér er vi nået langt. Fra det perspektiv har det været en god øvelse,” pointerer han.

I disse år vrimler det med lignende innovationsforløb, som skal støtte og inspirere virksomheder på vej mod den grønne omstilling.

Det gælder om at overbevise virksomheder i den private sektor om at hoppe med på verdensmålsvognen, hvis det virkelig skal rykke noget.

Et eksempel er Dansk Industris initiativ "Fra filantropi til forretning", hvor man har appelleret til virksomheder, som gerne ville have inspiration til at arbejde forretningsorienteret med de bæredygtige udviklingsmål.

”Ser din virksomhed verdensmålene som CSR 2.0 eller FN-bureaukrati? Så er du ikke alene. Men verdensmålene er mere end det. De åbner for nye forretningsmuligheder og store effektivitetsgevinster,” skrev Dansk Industri i sit oplæg til projektet, hvor 21 danske virksomheder deltog i perioden 2017-2019.

Blandt dem er Krüger A/S, som er specialiseret i bæredygtig vandbehandling, men som blandt andet også fokuserer på landbaseret fiskeopdræt, hvor fisk bliver opdrættet i tanke i bygninger, så man bedre kan kontrollere vandkvalitet og fiskenes vækst.

”Det er interessant at være sammen med virksomheder fra mange forskellige brancher, fordi det hjælper til at se egne styrker og svagheder,” forklarer kommunikationsdirektør Anne Abraham.

Krüger fik især udbytte af innovative værktøjer, som kan screene virksomhedens aktiviteter.

Det kan integrere verdensmålene direkte i forretningsstrategien, fortæller Anne Abraham.

SHortcuts til verdensmål

Flere initiativer forsøger at hjælpe små og store virksomheder i en bæredygtig retning. Det gælder bl.a.:

Udvikling fremmes i fællesskab

Modetøjsvirksomheden Wood Wood har ligesom Sera Scandia været med i SDG Accelerator.

Undervejs i forløbet udviklede Wood Wood en bæredygtig løsning kaldet Artefact, som skal øge produktcirkulation ved, at kunden får 15 procent rabat på en ny vare, hvis han eller hun afleverer sit gamle Wood Wood-tøj til genbrug.

Tanken med det såkaldte "take back"-koncept er at forfølge verdensmål nummer 12 om ansvarligt forbrug og produktion.

”Der er ingen i modebranchen, der er endegyldigt bæredygtige. Det kræver en ihærdig indsats, hvis man ønsker at bevæge sig i en mere bæredygtig retning, men det er også vigtigt med ambitioner, hvis der skal etableres en holdbarhed, der rækker ud i fremtiden,” siger salgs- og marketingdirektør hos Wood Wood Katrin Bjerre.

Selvom der til tider kan være mere snak end reel handling, så har det været altafgørende, at vi har fået det her nye fælles sprog, som alle i verden kan forholde sig til - fra multinationale virksomheder til unge skoleelever.

Anne-Louise Thon-Jensen, konsulent og medstifter af SDG Invest.

Et fælles sprog

Som konsulent og medstifter af SDG Invest har Anne-Louise Thon-Jensen i årevis arbejdet med at trække virksomheder i en mere bæredygtig retning.

Hun bifalder projekter som dem fra UNDP og Dansk Industri, fordi de gør verdensmålene virkelige og dermed vedkommende for virksomheder, som ellers ikke direkte er sat i verden for at udrydde fattigdom eller skabe lighed mellem kønnene – eller som bare har for travlt i det daglige til at tænke på langsigtede verdensmål.

Virksomhedernes adfærd ændrer sig først for alvor, når der opstår et fælles sprog – en fælles referenceramme.

Og det er den måske største effekt ved verdensmålene ifølge Anne-Louise Thon-Jensen.

”Selvom der til tider kan være mere snak end reel handling, så har det været altafgørende, at vi har fået det her nye fælles sprog, som alle i verden kan forholde sig til – fra multinationale virksomheder til unge skoleelever. Når alle begynder at tænke i de her baner, så vil det automatisk få større og større betydning,” vurderer hun. 

Tilbage hos Sera Scandia har forløbet med SDG Accelerator medvirket til, at virksomheden i dag forfølger otte af de 17 verdensmål.

Og der kan bestemt være god forretning i at yde en bæredygtig indsats, pointerer Karsten Hoydal. 

”Nu er målet at udbrede produktet til flere lande i regionen,” siger han.

At udbrede til andre lande er også målet hos UNDP.

Organisationens acceleratorprogram er søsat i Moldova og i Bosnien-Hercegovina, og flere lande vil snart følge efter, fortæller Stine Kirstein Junge, leder af SDG Accelerator.

”Verdensmål og forretningsmål skal gå hånd i hånd. Uden profitable løsninger, der samtidig adresserer udfordringerne i verdensmålene, så får vi ikke den impact, vi ønsker.”

Loading...

    Andre artikler om #Business

    Loading...