Frivillig- og praktikophold i udlandet
Katinka Bjørndal Thomsen rejste som 19-årig til en skole i Marokko for at undervise i engelsk mod kost og logi. Opholdet bød på udfordringer og oplevelser for livet.
”Jeg lå og lyttede til stemmerne og lydene udenfor den første nat på skolen. Der var hverken varme eller wi-fi på værelset. Der følte jeg mig virkelig som ’Palle alene i verden’,” fortæller Katinka.
Men udfordringerne var en del af oplevelsen:
”Da jeg var rejst til Frankrig et halvt år forinden, havde min far fortalt, at man som regel skal overleve en vis periode, før man rigtig kan leve. Og det tror jeg egentlig, at han havde ret i. Opholdet blev først rigtig godt efter et par uger.”
Planlagde selv praktik
Katinka havde selv arrangeret det hele. ”Det kom i stand på en sjov måde. Det viste sig, at jeg havde en veninde, der havde en ven, som havde en mor, som havde en kontakt, som var bestyrelsesmedlem på den skole, jeg kom til at arbejde på.”
Det er to år siden, at Katinka på baggrund af de kontakter rejste til Marokko. Hun havde været et halvt år i Frankrig, så hun kunne tale et rimeligt fransk. Planen i Marokko var, at hun skulle undervise analfabetiske unge kvinder i engelsk.
”Det viste sig, at eleverne primært talte berber eller arabisk – og ikke fransk,” fortæller Katinka, der i dag læser på CBS.
”Så jeg måtte undervise i både fransk og engelsk. Jeg havde to hold om dagen. Der var 10-12 kvinder på min alder i hver klasse.”
Skolen havde interesse i det europæiske islæt. Hun havde interesse i at komme ud i verden.
”Det pædagogiske arbejde med eleverne var enormt spændende. Vi underviser på en helt anden måde i Danmark end i Marokko. Og det forsøgte jeg at tage med mig i undervisningen. Vi skulle ”lege og lære” i stedet for at terpe. Og vi skulle være dus i stedet for des, hvilket var lettere sagt end gjort,” siger hun.
”Vi spillede f.eks. kryds og bolle i engelsktimerne. Jeg delte klassen op i to hold og skrev ti ord, som de havde lært i løbet af ugen, på tavlen. For at kunne sætte et kryds/bolle, skulle de internt i gruppen skrive en korrekt sætning med et af ordene. De var helt vilde med legen, og jeg tror i virkeligheden, at det var dér, de lærte mest.”
Opholdet gav Katinka en værdifuld indsigt: ”Jeg har fået et nyt syn på uddannelse og udviklingshjælp.”
Det gælder om at tage udgangspunkt i den samfundsstruktur, der nu engang er på stedet: ”Når det kommer til de kvinder, jeg underviste, så kunne jeg jo ikke stoppe, at de blev gift tidligt, men jeg kunne bidrage til, at de fik en uddannelse først.”
På spørgsmålet om, hvem kulturmødet har haft størst værdi for, siger Katinka: ”Begge.”