bagdad, irak
Der hænger en tung sky af hårlak i lokalet. Da Yaqeen træder ind ad døren til skønhedssalonen, sidder der en kvinde i hjørnet. Hun pulser på en cigaret, mens hun kigger ind i spejlet. En af salonens mandlige frisører er i gang med at sætte hendes hår.
På stolen ved siden af sig, har kvinden lagt det tørklæde, hun altid bærer, når hun er udenfor. Men her i salonen har hun et frirum og kan lade tørklædet falde. Hun kan ryge sin cigaret i fred.
For Yaqeen er salonen også et frirum. Et sted, hvor hun trygt kan tale om sine drømme og sin tvivl om fremtiden i Irak.
Dette er blot en af mine iagttagelser i bogen Salon Bagdad. Ad flere omgange sad jeg i salonen i den irakiske hovedstad, iagttog kvinderne, lyttede med på deres samtaler og spurgte ind til nogle af de mest intime detaljer i deres liv.
Jeg fik et unikt og sjældent indblik i en verden, som mange danskere ikke kender til. Og som også overraskede og fascinerede mig.
Skønhedssalonen danner rammen om 13 forskellige kvinders historie. Fra salonen rejser man som læser tilbage i deres historier og får dermed også et indblik i livet under Saddam, den amerikanskledede invasion, som Danmark også var en del af – men også hvordan man lever i dag, hvor terrortruslen stadig er en del af hverdagen.
Skønhedssalonen er et trygt rum, hvor kvinder fra forskellige lag mødes.
Mange af kunderne er veluddannede fra de højere samfundslag, og nogle af de kvinder, der arbejder i salonen, er fra de lavere samfundslag med meget traditionelle familiestrukturer.
De små sprækker i social kontrol
Jeg blev gang på gang imponeret over, hvordan kvinderne forsøger at vriste sig ud af de normer, regler og forventninger, der ligger over deres liv. I det små forsøgte de at omgå reglerne og finde de små sprækker i den sociale kontrol. Andre tog det op på et mere principielt niveau – også fordi de havde mulighed for det.
Selvom landet er domineret af en patriarkalsk kultur, er der kvinder, der forsøger at skubbe til grænserne for, hvad man kan og bør. Det skaber et håb.
Men det understreger også, hvor vigtigt det er, at vi fra dansk og international side bliver ved med at kæmpe kvindernes kamp. For de er oppe imod strukturer og normer, der er styret af religion, kultur og tradition.
Der er nogle seje, stærke kvinderettighedsforkæmpere i Bagdad, men de kan ikke gøre det alene. Og der er også grænser for, hvad de kan. Også fordi de er et helt andet sted.
Mens jeg sad dernede og fulgte livet i salonen, diskuterede vi i Vesten #Metoo-sagerne, hvor vi talte om ligestilling i vestlig forstand. I Irak diskuterede man et lovforslag om, hvorvidt niårige piger var parate til at blive gift.
Der er gigantisk forskel på, hvad ligestilling er i Danmark og Irak. Begge kampe er vigtige, men de er også meget forskellige.
En af dem, der kæmper den kamp, er Sabah al-Tamemi, et kvindeligt parlamentsmedlem, som har tre døtre, der alle hader at bo i Irak, fordi de ikke føler, at de har nogen muligheder i landet.
Hendes ældste datter, Yaqeen, er jævnlig gæst i salonen, hvor hun kommer for at få sat håret og ordnet sine negle.
Gennem Yaqeen møder vi også Sabah, som – selvom hun voksede op i et hjem, hvor hun blev opfordret til at følge sine drømme og ikke lade sig begrænse – alligevel oplevede, at det ikke altid var let at være kvinde i det irakiske samfund. Heller ikke under Saddam.