Gå til indhold
PARTNERSKABER

Mælkepulver med cykelbud

Arla har længe haft problemer med at levere deres berigede mælkepulver, Dano Daily Pushti, i fattige landdistrikter i Bangladesh. 250 kvindelige mikroentreprenører har fundet løsningen. 

Arla løb ind i et problem, efter at mejerikooperativet i 2015 lancerede et nyt, beriget mælkepulver til børnefamilier i Bangladesh: Det var svært at få produktet Dano Daily Pushti ud i landdistrikterne, hvor behovet for bedre ernæring er størst. Virksomheden har derfor etableret et samarbejde med foreløbig 250 kvindelige mikroentreprenører, som sælger produkter med fokus på sundhed og ernæring.

De kvindelige mikroentreprenører cykler eller går fra landsby til landsby med mælkepulveret i deres sortiment. De underviser også den fattigste del af befolkningen i almen sundhed og bedre ernæring. Partnerskabet, som støttes af Danida, er mellem den sociale virksomhed iSocial i Bangladesh, ngo’en dNet, den hollandske ngo BoP Innovation Centre og den internationale ngo BRAC. Målet er at øge antallet af kvindelige mikroentreprenører til 5.000 inden 2022.

Af Mads Mariegaard